Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Türkiye’nin Seçim Sistemi Değişiyor

16 Nisan 2017 tarihinde Türkiye sandık başına giderek anayasa değişikliğine

16 Nisan 2017 tarihinde Türkiye sandık başına giderek anayasa değişikliğine evet demiş ve parlamenter sistemden partili cumhurbaşkanlığı sistemine geçiş yapmıştı.

İlk olarak 2019 yılında gerçekleşecek seçimde uygulanacak yeni sistem için uyum yasaları adı altında çok sayıda kanunda değişiklik yapılacak.  Değişecek kanunlar arasında Siyasi Partiler ile Seçim Kanunu da var.

ÖNEMLİ OLAN MİLLETİN SIRALAMASI

Üzerinde çalışılan seçim sistemleri arasında “daraltılmış tercihli sistem” de yer alıyor. Daraltılmış tercihli seçim sistemine göre, seçim bölgeleri sayısı arttırılacak, 6’dan fazla milletvekili çıkaran illerde birden çok seçim bölgesi oluşturulacak. Siyasi partiler, her bir seçim bölgesi için milletvekili sayısının iki katı aday gösterecek. Partiler, Yüksek Seçim Kurulu’na verdikleri listelerde sıralama yapacak. Ancak, seçmen tercihi ile sıralamayı değiştirebilecek. Daraltılmış tercihli sisteme göre, esas olan sıralama değil seçmenin tercihi olacak. Her seçmen sadece bir milletvekiline oy verebilecek.

KİMSENİN YERİ GARANTİ DEĞİL HERKES ÇALIŞACAK

Mevcut seçim sistemine göre liste başı olan adayların seçilmesi neredeyse garanti iken, listenin ortalarına ve sonlarına doğru seçilme ihtimali giderek azalıyor. Listenin ilk sırasında yer alan aday “nasılsa seçileceğim” anlayışıyla rehavet gösterirken, listede ön sıralarda “nasılsa seçilemeyeceğim” diyerek seçim çalışmalarına katkıda bulunmuyor. Seçimde bütün yük orta sıralardaki adaylara kalıyor. Daraltılmış tercihli sistemde ise sıralama kimseye seçilme garantisi sağlamıyor. Listenin neresinde olunursa olunsun, kim daha fazla çalışır ve halkın tercihini elde ederse o seçilmiş olacak. Yani bütün adaylar eşit şartlarda yarışacak. 

KONTENJAN VEYA TÜRKİYE VEKİLLİĞİ

Anayasa değişikliği ile milletvekili sayısı 550’den 600’ye çıkarıldı. Seçim barajının yanı sıra Türkiye vekilliğinin de ele alındığı çalışmada, 100 vekilin partilerin oy oranlarına göre tahsis edilmesi de konuşulan konular arasında yer alıyor. Türkiye milletvekilliği kabul görmezse, daraltılmış tercihli sitemde bazı sıralamaların kontenjan olarak ayrılıp tercih dışı tutulması öngörülüyor. Kontenjan sırada aday gösterilen vekil adayları tercih dışı seçilecek.

LİDER FAKTÖRÜ AZALACAK

Mevcut sistemde bir siyasi partinin iktidar olabilmesi için Meclis’te de çoğunluğu sağlamış gerekiyor. Dolayısıyla seçmen kimi başbakan görmek istiyor idiyse onun partisinin vekillerine de oy veriyor. Lidere göre oy verildiği için milletvekili adayları bazen ikinci planda kalabiliyor. Yeni Anayasa’ya göre Cumhurbaşkanı seçilen kişi 5 yıl boyunca Meclis’ten güvenoyu almaksızın ülkeyi yönetebilecek. Vatandaş kimin ülkeyi yönetmesini istiyorsa direkt kendisi belirleyecek. Milletvekili seçimine gelince, vatandaş istikrar, tek başına iktidar gibi hiçbir kaygısı olamadan tercihini yapacak. Dolayısıyla siyasi partiler, yeni sistemde halkın daha çok tercihini kazanabilecek isimleri aday göstermek durumunda kalacaklar.